zondag 9 januari 2011

De Hel van '63 (recensie #?)

De Hel van 63 (Steven de Jong, 2009) is de derde Nederlandse filmpje dat ik heb bekijkt. Als deze drie zijn wie alle Nederlandse filmpjes zijn, dan ik denk dat ik ben niet een fan van Nederlandse filmografie...
Misschien dat is omdat ik kan niet 100% van de dialogen verstanden, maar ik ook denk dat toneelspelen is niet zo overtuigend (is dat de woord?). Maar ja, de film!

De filmpje vertelt over de Twaalfde Elfstedentocht in 1963, een hele zware schaatsen tocht dat alleen 69 van 10.000 deelnemers hebben eindigt. Ik heb een beetje van de tocht gelezen en inderdaad, die was heel belangrijk voor veel mensen en de verhaal vind ik leuk. Maar ik vind het niet zo leuk dat ze proberen om te filmpje een beetje te spectaculair te doen en dus de film hebt zoetsappig geworden. De meeste van acteurs hebben overdrijven en ik vind ze niet zo sympathiek. Ik vind de boer Sjoerd (Lourens van den Akker) meest normaal. Het was een beetje raar dat hij heeft vele familie in vele steden, maar misschien dat was normaal voor mensen in 1963?

Ik vind dat regisseur probeerde een spectaculair te maken van deze film, als Lord of the Rings of Titanic, en dus hij heeft heel vele speciale effecten en fantasy muziek gebruikt. En natuurlijk, het was te veel, en het wordt een beetje grappig. Ik denk dat de verhalen van de deelnemers is genoeg spectaculair voor een spectaculair en roerende film van winter, koud, volharding, vriendschap, en vaststelling te maken met minder speciale effecten en overdrijving. Ik vind het leuk dat de film is gewijd aan de deelnemers en winnaars van de Elfstedentocht maar ik ook vind dat de verhaal zou meer "down to earth" vertellen en wij zullen toch nog steeds respect voor deze mensen hebben.

Geen opmerkingen: