zondag 23 januari 2011

Nederlandse kunst (of cultuur?)

Waar gaat de Nederlandse kunst?
(Foto: installatie van Fiona Tan)
Het is veel interessant met Nederlandse kunst.
Waar, ik weet niet te veel over deze onderwerp, maar ik wat dachten heb.
Wanneer iemand "Nederlandse kunst" hoort, ik voel dat meest denken van schilderijen van Rembrandt, Van Gogh, of Vermeer en de andere schilders van Gouden Eeuw. Of van de moderne kunstenaaren, misschien Mondriaan of Escher. Het is waar, die schilderijen zijn fantastisch en die zijn echt meesterwerken. Ik denk dat grafische werken zijn nog steeds goed en interessant: fotografie, grafisch ontwerp, poster of videobewerking. Misschien dit is omdat Nederland is open voor verschillende nieuwe ideeën en technologie en dus hedendaagse kunst interessante is.
Bovendien, Nederland heeft leuke kunst ook voor kinderen: Nijntje of Jip en Janneke ;) 
Maar wat ik weet niet zo over is muziek. Ik ben nog niet zeker of Nederlandse muziek is goed of niet. Ik ken sommige banden dat zingen in het Engels als Room Eleven of zingers als Caro Emerald of Anny, maar ik ben niet zeker wat ik denk over muziek in Nederlandse taal.
Eerst en vooral, Nederlandse taal is niet als melodisch als Italiaan of Spaans en het klinkt niet als cool als Engels, en ik denk dat maakt het moeilijk leuke liedjes te maken. Echter, niet alle Nederlandse liedjes zijn slecht; Maggie Macneal en haar "Amsterdam" vind ik leuk, bijvoorbeeld. Maar ik denk dat Nederlandse muziek helaas heeft heel "slager" liedjes - Jeff van Vliet, bijvoorbeeld (constructie werknemer dat zengt.... echt?).
Welke Nederlandse liedje vind je leuk?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten