donderdag 27 januari 2011

Muziek en mijn opa - Karen

Een van mijn favoriete zangers in Zuid-Afrika is een vrouw: Thandiswa Mazwai. Zij heeft een sterke stem en ze geven altijd verbazingwekkende opvoerings. Ik heb aan haar veel gedacht die twee dagen, want ik mis mijn land. Voor Zuid-Afrikanen is dit nu een slechte tijd, want Nelson Mandela is in de ziekenhuis. Ik hoop dat hij snel gezond word. Die man is groter dan het leven voor ons, en veel van de geschiedenis van ons land kan niet geshreven werden zonder om zij naam te zeg. Hij is nu zo oud dat weinig mensen in Zuid-Afrika zijn ouder als hem, en veel van ons zag hem als ons opa. Zuid-Afrikanen zijn lief voor zingen, en veel van ons liederen eer deze man. Onderaan zijn twee liederen. De eerste lied is door Thandiswa Mazwai. Als ik vroeger gezegd, is ze een van mijn favoriete zangers. Ze was eesrt in een orkest, maar nu bent ze alleen. Haar eeste cd kwam zeven of acht jaren geleden, en in 2009 heeft ze haar tweede cd vrijgelaat. De naam van de lied is 'Ibokwe', en het lied gaat over hoe een men sterk en vasberaden blijven. De video is gemaakt op Nelson Mandela Day in 2009, in Amerika. De tweede video is 'Asimbonanga', een lied wat vroeger as 1990 gemaakt is, toen Nelson Mandela nog in de gevangenis was. Het lied vroeg dat hij vrijgelaat word. Het video is ook in Amerika op Nelson Mandela Day gemaakt. Jesse Clegg, de zoon van Johnny Clegg, de oorspronkelijke zanger, heeft de lied met andere zangers uitgevoerd. In de achtergrond van de vidoes is de Soweto Gospel Choir. Meer mensen weten van de tweede lied als de eerste lied, want het was in veel plaatsen uitgevoerd, en is ouder als de eerste lied. Ik hoop dat jullie die twee liederen zullen genieten.    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten