zondag 23 januari 2011

Escher in het Paleis

Grote Sophie en kleine Pia.
Deze vrijdag, wij hebben 'Escher in het Paleis' in Den Haag bezoekt.
Escher is een graficus van de 20e eeuw die heeft onmogelijk werkelijkheid getekend. Ik beloof dat iemand kent zijn tekeningen maar slechts weinig mensen kennen zijn naam. Ik was gefascineerd dat deze man heeft die gekke ideeën gehad. Hij dacht dat de gewone werkelijkheid heel saai is. Dus hij was gefascineerd met perspectief, reflectie, patroon, en idee van oneindigheid. Hij beloofde dat de chaotische wereld heeft heel veel orde. Hij vond de multidimensionaliteit heel interessant en ook heeft wel tekeningen van plassen of oppervlakte van het meer getekend.
Waterval, 1961, M.C.Escher
 Ik moet zegen dat het was heel bizarre te kijken die werken omdat heel veel tekeningen lijken normale tekeningen van de gebouwen, maar toen je kijkt beter, je zie dat ze kunnen niet real zijn! 
Bijvoorbeeld, Waterval op rechts. Als je kijkt, je denkt dat het is een normale gebouw met een molen. Maar kijk beter, kijk de weg van de water. Kan dat?
Hij ook dacht heel veel van perspectief, en hij begreep hoe illusies zijn gemaakt. Er was een demonstratie over perspectief in het museum en Pia en Sophie (beeld boven) hebben een beetje grootte veranderen!
Na kijken veel bizarre tekeningen van Escher, met name Relativiteit, het was heel raar te normale trappen beneden gaan. Ik dacht: "Wat? Dat kan niet? Waarom denk ik dat deze trappen normaal zijn???"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten